مقاله ای درباره اقتصاد مقاومتی

ارتباطات رسانه ای
آخرين مطالب
ژورنال جواهرات

 

روند تحولات جهاني و به ويژه منطقه اي و داخلي نظام جمهوري اسلامي به نفع قدرت ملي كشورمان و برخلاف منافع ليبرال-دموكراسي غربي بوده و لذا در شرايطي كه بحران اقتصادي-اجتماعي غرب از يك سو و بيداري اسلامي در منطقه راهبردي خاورميانه از سوي ديگر برنگراني غرب دامن زده است، آمريكا و حاميان غربی آن، آخرين تير تركش تخاصم، يعني تحريم هوشمند را كه تركيبي از تحريم واقعي و جنگ رواني است، عليه جمهوری اسلامی رها كرده اند
اما با برنامه ريزي منسجم و اصولي و البته همياري عزم ملي تحریم های ظالمانه و تحمیلی را مي توان به فرصتي تبديل كرد تا علاوه بر خنثی سازی تحريم ها با کمک متخصصین و نخبگان و آحاد مردم، اقتصاد ملی شکوفای ایران اسلامی نیز محقق شود.
این رویکرد چشم‌اندازی کلان به اقتصاد جمهوری اسلامی ایران دارد وبه عنوان  یک اقدام بلندمدت برپايه دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب رویکردی ایجابی و دوراندیشانه دارد. دراین رویکرد، ما در پی «اقتصاد ایده‌آلی» هستیم که هم اسلامی باشد و هم ما را به جایگاه اقتصاد اول منطقه برساند؛ اقتصادی که برای جهان اسلام الهام‌بخش و کارآمد بوده و زمینه‌ساز تشکیل «تمدن بزرگ اسلامی» باشد. بدین معنا اساساً در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت،‌ یکی از مؤلفه‌های مهم الگو می‌باید متضمن مقاومت و تحقق آن باشد. در این مقوله است که اقتصاد مقاومتی مشتمل بر اقتصاد کارآفرینی و ریسک‌پذیری و نوآوری می‌شود.
توجه به توليدات داخلي، استفاده از نيروي کار و سرمايه ي داخلي، اتکا بر اقتصاد دانايي محور، توجه خاص به توليد کالا هاي اساسي و محصولات زير بنايي، مهم ترين مؤلفه هاي اقتصاد مقاومتي اند.در اقتصاد مقاومتي به فعاليت هاي اقتصادي همچون جهاد مي نگريم؛ اصلاح الگوي مصرف و حرکت به سوي مصرف بهينه مد نظر است و توجه زيادي به تحقيقات کار بردي مي شود.
براي حركت در مسير توسعه اقتصاد مقاومتي باید با اعتماد به مردم و نخبگان و پژوهشگران جامعه گام برداريم و برای تحقق آن  باید به ظرفیت های مردمی داخل کشور همچون پژوهشکده های معتبر سهم و نقش داده شود.
در اقتصاد مقاومتي، کار ها بايد عمدتاً به مردم وا گذار شود.نقش اساسي و محوري در انجام فعاليت هاي اقتصادي به مردم واگذار مي شود.و دولت در اين ميان، نقش مکمل و نه جايگزين را بازي مي كند.
در اين نگاه ويژه بار عمده بر دوش بخش خصوصي و مردمي خواهد بود و دولت صرفاً نقش مکمل را ايفا مي کند و تنها زماني به اقتصاد و فعاليت هاي اقتصادي ورود مي کند که ضرورتي براي اين کار باشد .
اگر چه در سال هاي گذشته تلاش هايي براي وا گذاري فعاليت هاي اقتصادي به بخش خصوصي انجام شده، اما براي بهبود فضاي کسب و کار و کمک به افزايش امکان فعاليت بخش خصوصي تلاش  قابل توجهي نشده است. براي تحقق اقتصاد مقاومتي ما اكنون نيازمند  فعاليت هاي جدّي تري در اين عرصه هستيم.تا وقتي فضاي گسترده تري براي فعاليت و توانمند سازي بخش خصوصي و رقابتي شدن فضاي اقتصادي فراهم نشده ، تنها با انجام وا گذاري ها ي محدود آن ها هم به نهاد هاي عمومي غير دولتي ، نمي توان ادعا کرد که اقتصادي مردمي داريم. بايد فعاليت ها را به بخش خصوصي واقعي وا گذار کنيم ؛ و در عين حال در کنار اين وا گذاري ها بکوشيم که فعاليت هايمان را براي توانمند سازي بنگاه هاي داخلي به طور جدّي بهبود بخشيم. تا بخش خصوصي توان ورود به عرصه هاي مختلف اقتصادي را كسب كند.
 بازار سرمايه و بازار پول در خدمت بخش خصوصي قرار گيرد و منابع مالي لازم براي فعاليت اين بخش فراهم آيد تا بتواند وارد ميدان فعاليت هاي بزرگ شود. اين در حالي است که تا کنون اجازه نداده ايم بخش خصوصي قدرت مانور زيادي پيدا کند. از اين رو بايد از ساز و کار هاي بازار پول و سرمايه استفاده کنيم تا بخش خصوصي حداقل هاي لازم را براي ورود به عرصه هاي مختلف داشته باشدو دولت به عنوان حامي در کنار بخش خصوصي قرار گيرد و سرمايه گذاران داخلي  را مطمئن کند که حد اقل هاي مورد نياز براي فعاليتشان فراهم است.
اگر بپذيريم كه اقتصاد مقاومتی اقتصادی است فعال و پویا مبتنی بر دانش و سرمایه بومی، فرهنگ دینی و اسلامی که برای مصرف سیاست گذاری کرده و بوسیله آن می توان بر تحریم ها پیروز شد بايست در عرصه جلب مشاركت هموطنان در حمايت از توليدات داخلي نيز فعال باشيم.
تبدیل بحث اقتصاد مقاومتی به گفتمان رایج در دانشگاه‌ها، مراكز علمی و مجامع مذهبی و گفت‌وگو پیرامون این موضوع و توجه به ابعاد مختلف آن، در سرعت حركت به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی تأثیری بسزا خواهد داشت. این مسأله باید در كلاس‌های درس و پروژه‌های علمی از محققان و نخبگان خواسته شود و از سویاستادان اقتصاد جدی گرفته شود
 تا با ترغيب ايرانيان براي استفاده از توليدات داخلي و خريد كالاهاي ساخت ايران از فعالان اقتصادي داخلي حمايت كنيم و علاوه بر اين تغيير نگرش عموم افراد در جامعه و توجه انان به شرايط ويژه كشور قدري از فضاي چشم وهم چشمي و حركت شتابان به سوي تجمل گرايي كاسته شود. عملكرد هوشيارانه رسانه ها نيز در اين بين نقش بسيار موثري دارند و گاه خواسته يا ناخواسته با تبليغات گسترده كالاهاو خدمات خارجي سبب كسادي بازار توليدات داخلي و رونق كالاهاي خارجي مي شوند .
امكانواكنشسریعنظاماقتصادیمادربرابرحملاتاقتصادی نيز يكي از مقوله هاي مهمي است كه در اقتصاد مقاومتي بايد به ان پرداخت.این‌كهچقدرتوانواكنشبهكنش‌هاوحملاتیراداریمكهبهنظاماقتصادیماواردمی‌شودوچقدرمی‌توانیمدراینواكنشسریعاستقامتداشتهباشیم. اگربحرانیپیشبیاید،تاچهمیزانمی‌توانیممصارفكشورراپایینبیاوریم؟مردمتاچهاندازهودرچهمدتیمی‌توانندخودشانرابااینتغییراتهماهنگكنند؟قوت‌هایمادراینزمینهمی‌بایدتكمیلوضعف‌هایمانترمیمشوند
در اين ميان به عنوان يك راه كار بلند مدت از اصلاح نظام آموزشی متناسب با اقتصاد مقاومتی نبايد غافل شد.نظام آموزشی هدفمندي كه كودكان و نوجوانان و جوانان كشور را متناسب با شرایط و نیازهای امروز جامعه تربیت كند. روشي كه به آنان بياموزد چگونه با درايت و هوشمندي تهديدها را به فرصت تبديل كنند.
ضمن اينكه برای شناخت بسترها و زمینه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی، باید به آسیب‌شناسی اقتصاد كشور و موانع و نیازمندی‌های تحقق اقتصاد مقاومتی نيز پرداخته شود انهم توسط كارشناسان مجرب و با ايجاد مركزیت و محوریتی برای فعالیت در عرصه‌ی اقتصاد مقاومتی ،كه فعالان این عرصه بتوانند اطلاعات و دستاوردهای خود را در جایی به اشتراك بگذارند. فرماندهی هوشمند و متمركزی برای هدایت فعالیت‌های این حوزه و شناسایی و آموزش نیروهای مستعد و مناسب برای فعالیت علمی و عملیاتی در این عرصه لازم است. افراد دغدغه‌مند و مراكز تحقیقاتی و اجرایی كه به این موضوع ورود كرده‌اند، می‌باید در شبكه‌ای فعال و مؤثر، از فعالیت‌های مهم و مسائل جدید مطلع ‌شوند و سامانه‌ای پویا و هوشمند برای این مسأله وجود داشته باشد. مراكزی چون شورای عالی امنیت ملی كه در این موضوع ورود خوبی داشته‌اند، بایستی با عنایت به مسائل فوق در كمك گرفتن از دیگر نیروها پویا و چابك باشند
دیده بانی اقتصادی نيز در اين مسير ، گامي موثر است زيرا  فعالیت در عرصه‌ی اقتصاد مقاومتی نیاز به رصد و دیده‌بانی فضای اقتصادی داخلی و بین‌المللی و نیز گردآوری آمارهای دقیق و ‌روزآمد دارد. بدون این دو، فعالیت برای تحقق اقتصاد مقاومتی امكان ندارد. ضمناً برای این‌كه به این دو برسیم، به شاخص‌های بومی نیاز داریم تا میزان مقاومت و آسیب‌پذیری اقتصادمان را بر اساس آنها شناسایی كنیم و بدانیم این اقتصاد ما تا چه اندازه می‌تواند در برابر فشارها مقاومت كند و این سد اقتصادی چه میزان فشار را می‌تواند تحمل كند؟
امروزه بسياري از كشورهاي توسعه يافته چنين شاخص هايي را گرداوري كرده و بهره برداري مي كنند مانيز  به شاخص‌های بومی متناسب با فضاي اقتصادي كشور نيازمنديم .
در حال حاضر در کشور علم و عالم و منابع وجود دارد ولی مدیریتی که به خوبی این ها را ترکیب کرده و با کمترین هزینه بیشترین سود را بدست آورد  كمتر موجود است و باید با حركت به سوي مدیریت یکپارچه، عملیاتی و هوشمند در مسير رونق اقتصادي گام هاي موثرترو ماندگار تري برداشت.
يكي از مهم ترين ويژگي هاي  اقتصاد مقاومتی اين است که سردرگمی را برای همیشه قطع خواهد كرد و هدف تنها و تنها تولید و تقویت تولید  است .زيرا بدون توجه به مشكلاتي نظير کسری بودجه ، سفته بازی ، دلالی علت اصلی مشکلات اقتصاد ایران را هدف  گرفته و با هم سو كردن سیاست‌های دولت در جهت حل پايدار مشكلات قدم بر مي دارد.
حال پرسش اين است كه برای رهايي از سردرگمي چه بايد كرد ؟بدون شك سیاست‌های پولی و افزایش عرضه‌ی پول توسط بانک مرکزی و تزریق پول در بخش هاي مختلف صنعت و اقتصاد بدون كارشناسي دقيق و هماهنگ راهكار مناسبي نخواهد بود.امروز باید پول را هدایت کرد تا از فضاي دلال بازي و سوداگري همانند بخش مسكن  در جایی که نتیجه‌اش کمک به تولید است، مصرف شود. لذا سیاست‌های مالی بر سیاست پولی مقدم است. دولت مي تواند با تزريق پول به بخش توليد و خريد  کالاهای تولید‌کنندگان به رهایی اقتصاد خود از رکود كمك كند.بنابراين دولت مي تواند از طریق خرید کالاهای دانش بنیان، کمک به توسعه این شرکت‌ها نموده و از سویی مخارج تحقیق و توسعه‌ای خود را برای ارتقای سطح دانش و کمک به انباشت دانش، افزایش دهد.
نتیجه‌ی این سیاست‌ها آن خواهد شد که به صورت طبیعی فعالیت‌های نامولد و ضد‌مولد از اقتصاد ایران خود را کنار كشيده و از سویی قیمت‌ها و مکانیزم بازار نیز اصلاح مي شود. اگر اقتصاد ایران در جهت ساختن واقعیت مطلوب حرکت کند، قیمت‌ها نیز به عنوان کاتالیزور، به ساختن سریع‌تر واقعیت مطلوب كمك می‌کند. قیمت‌ها تنها انعکاس واقعیت‌ها هستند و باید واقعیت‌ها را از طریق سیاست‌های مالی هدف دار به سمت مطلوب سوق داده و اصلاح کرد تا از این رهگذر قیمت‌ها نیز علامت دهی‌های صحیح خود را آغاز کرده و به صورت طبیعی سفته بازی و فعالیت‌های نامولد را از اقتصاد حذف کند. به نظر این اقتصاد، مقاومتی است؛ مقاومت برای رسیدن به هدف و تمرکز بر هدف؛ آن هم در شرايطي خاص كه دستيابي به رونق اقتصادي نيازمند عزم ملي و هوشمندي جمعي است.
این ایستادگی و تمرکز بر هدف همان طور که با تاکید مقام معظم رهبری مشخص شده است، باید بر پایه توجه به واقعیات و با چاشنی واقع بینی محقق شود. باید امکانات و اهداف را شناخت و با تمام توان در جهت نیل به اهداف حرکت کرد.
ارائه راهكارهاي مناسب براي تحقق اقتصاد مقاومتي با تكيه بر دانش بومي و كارشناسان مجرب داخلي دور از دسترس نبوده و نيست اما انچه اهميت دارد شناخت محور تلاش دشمنان براي شكست اقتصاد مقاومتي است
درهم شكستن مقاومت مردم و مسئولان و تبديل وحدت و انسجام ملي به شكاف بين حاكميت و مردم و حتي ايجاد تخاصم و آشوب، هدف راهبردي اين تحريم ها به حساب مي آيد كه تورم، گراني، كاهش ارزش پول ملي و موانع موجود بر سر راه نقل و انتقالات ارزي و اختلال در مسير ترانزيت كالا به جمهوري اسلامي ايران، زمينه دستيابي به چنين هدفي است. شرايطي كه مي تواند فرصت طلبان و سودجويان داخلي را نيز به كمك گرفته و سازش و پذيرش خواسته هاي ظالمانه و سلطه جويانه آمريكا و حاميان غربي اش را به عنوان اقدامي در مسير «نجات ملي» تلقي و لذا سازش و عقب نشيني را به نفع سياست موازي آمريكايي ها، يعني فشار و مذاكره توصيه و پيگيري كنند.
بنابر اين كمك به تحقق اين اقتصاد جداي از تاثيرات مثبتي كه در زندگي و معيشت افراد جامعه خواهد داشت به عنوان يكي از مهم ترين راهكارهاي حفظ استقلال همه جانبه كشور حائز اهميت است و در اين ميان هر ايراني مي تواند با شناختي عميق تر از مقوله اقتصاد مقاومتي هر سهمي هرچند كوچك در تحفقق اين هدف ملي داشته باشد.
باتوجه به خصال ملي وروحيه انقلابي وغيرت ديني ايراني ان وتجارب وسوابقي چون دوران دفاع مقدس وهمچنين برخورداري ازمنابع مالي،دانش ومهارت بومي،سرزمين وسيع واقليم متنوع آب وهوايي وفراهم بودن زيرساختهاي لازم،عبورازتحريم وپاسداشت عزت ملي،امري مقدوروممكن است كه تنهاكافي است ضرورت ايستادگي ومقاومت وچگونگي آن براي مردم غيرتمندوشريف ايران اسلامي،به صورت منطقي وصادقانه تبيين وتشريح شود.
با تشکر : حبیب حمزه
 

 


نظرات شما عزیزان:

امير
ساعت15:12---6 مهر 1393
سلام
خيلي مطلب مفيدي بود، استفاده كردم، ممنون، ولي اگر راست كليك رو فعلش كنيد كه بتونيم مطالبي كه نياز داريم كپي برداري كنيم خوبه


azizikish
ساعت10:54---24 شهريور 1393
خوشحال میشم که بازم کامنت شمارو ببینم.آرزوی بهترینا برای شما

azizikish
ساعت14:15---11 شهريور 1393
اگر می خواهید چیزی را تصاحب کنید، آن را تنها برای خود نخواهید...

azizikish
ساعت11:45---8 شهريور 1393
میان آن همه الف و ب و مشق دبستان . . .
آنچه در زندگی واقعیت داشت خط فاصله بود . . .


azizikish
ساعت16:51---27 مرداد 1393
¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
¤¤¤------------------------¤¤¤-¤¤¤------------- ----------¤¤¤
¤¤¤---------------سلامی به لطافت عشق---------------------¤¤¤
¤¤¤-----------پرواز را به خاطر بسپار پرنده مردنی است---------- ¤¤¤
¤¤¤----------به نام دوست که زندگی و زیبایی لایق اوست----------¤¤¤
¤¤¤-----------------بی شک مرگ پایان کبوتر نیست-----------------¤¤¤
¤¤¤---------در اوج نیاز و بی نیازی هیچگاه خدا رو از یاد مبر---------¤¤¤
¤¤¤---او در همه لحظه ها در کنار توست کافیست صدایش بزنی---¤¤¤
¤¤¤---------اوست که به هر چیزی حس بودن می بخشد--------¤¤¤
¤¤¤--------------اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ-------------¤¤¤
¤¤¤--------------سکوتم سرشار ز فریاد است-------------¤¤¤
¤¤¤-------------سرشار ز شکر و سپاس------------¤¤¤
¤¤¤-------به کلبه تنهای هام سر بزن-------¤¤¤
¤¤¤¤------لبت خندون، دلت شاد-----¤¤¤¤
¤¤¤--------زندگی به کام-------¤¤¤
¤¤¤-دلت سر شار از-¤¤¤
¤¤عشق به خدا¤¤
¤¤¤¤¤¤¤
¤¤¤¤
¤¤
¤


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ 15 / 5 / 1393 ] [ 13:42 ] [ مدير وبلاگ: حبیب حمزه ]


.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

حبيب حمزه رئیس اداره اطلاع رسانی
آرشيو مطالب
فروردين 1398
آبان 1397 شهريور 1397 خرداد 1397 فروردين 1397 اسفند 1396 بهمن 1396 آذر 1396 مهر 1396 شهريور 1396 خرداد 1396 اسفند 1395 مهر 1395 شهريور 1395 تير 1395 خرداد 1395 فروردين 1395 اسفند 1394 آذر 1394 آبان 1394 مهر 1394 مرداد 1394 تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 آبان 1391 مهر 1391 شهريور 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391 فروردين 1391